Safety first! Veiligheid: de essentie van alles

2019/05/05

“Veiligheid is de essentie van alles. Zeker voor een bedrijf als het onze, waar onze mensen altijd op pad zijn in andere bedrijven”, zegt Tim De Block. “Zo goed mogelijk voorbereid zijn en het gezond verstand op voorhand laten zegevieren. Want wat paniek met een mens doet, is niet in te schatten. In een panieksituatie kàn je niet meer nadenken. Als kind ben ik eens in zee in de onderstroom terechtgekomen. Dat vergeet ik nooit meer. Jezelf inlichten, continu bijscholen en problemen proberen voorkomen, dat is de boodschap. Daarom volgde ik recent een opleiding tot preventie-adviseur.”

Bekijk alle berichten

“Safety first! Het doet denken aan het ludieke tv-programma, maar het is wel een waarheid als een koe. Als iets niet veilig aanvoelt, weiger ik als machinedokter de opdracht en zoek ik samen met de klant naar een meer veilige oplossing. Als het niet veilig kan, dan wordt het niet gedaan. Dan moet je in dialoog gaan met de klant. Ik raad iedereen aan om dat te doen. Wring je niet in bochten om bepaalde metingen te doen. Gebruik desnoods een vaste sensor met bekabeling naar BNC-aansluiting om van op afstand te meten als je niet dicht genoeg bij de machine kan. Wie denkt:‘Mij overkomt dat niet, die heeft prijs.’ Ik herinner me een ex-collega die metingen moest uitvoeren aan een opstelling met riemschijven. Op één of andere manier kon de beschermkap open en heeft hij zijn arm tussen de riemen en riemschijven gestoken. Bij het terugtrekken van de arm is het misgegaan en heeft hij ernstig letsel opgelopen met blijvende gevolgen. Dat is nu een hele tijd geleden en het is altijd blijven hangen” , vertelt Tim. 

VCA-certificatie is een must

“Ik ben van nature een heel voorzichtig persoon. Ons bedrijf heeft een VCA-veiligheidscertificaat en we zijn ook allemaal individueel VCA-gecertifieerd. Er dienen interne audits uitgevoerd te worden. Ook worden een VGM (Veiligheid-gezondheids-en milieuanalyse) en een RI&E (Risico-inventarisatie en-evaluatie) verplicht gesteld, die afgeleid zijn van de wettelijke verplichting. Tijdens de uitvoering van werken nemen we de nodige preventiemaatregelen en nemen we die regels in acht zodat de risico’s ter plaatse minimaal zijn.. Daar is de gouden regel om altijd je PBM te dragen: lange mouwen, een lange broek, een helm, handschoenen en veiligheidsschoenen, bij eender welke temperatuur. Dit is belangrijk voor onze medewerkers zelf. We hebben dan ook veel klanten die de VCA-certificatie vereisen. Ik vind het niet alleen een pro, maar ook een must. Vermits het bij VCA vooral gaat over concrete situaties op de werkvloer, vond ik het als leidinggevende ook belangrijk om het theoretisch kader te kennen. Daarom rondde ik recent een opleiding tot preventie-adviseur af, niveau 3. Waar situeren die VCA-regels zich wettelijk en waar moet een bedrijf aan voldoen? Ik weet wat een brandpreventiedossier is, maar hoe creëer je dat? Welke vragen kan je als preventieadviseur voorgeschoteld krijgen? Een concreet voorbeeld: stel, we huren de vierde verdieping van een hotel af om een klantendag te organiseren. Hoeveel mensen mogen we dan uitnodigen om wettelijk in orde te zijn? Er bestaat namelijk een formule om de horizontale en verticale evacuatie te berekenen en om te weten hoeveel mensen er langs de vluchtweg kunnen. Dit is natuurlijk een voorbeeld van iets dat zich niet meteen in onze dagelijkse werkomgeving zal afspelen, maar het is wel belangrijk om te weten.”  

“En los van àlle preventieve maatregelen: blijf alert en blijf nadenken. Laat niets routine worden. Als je een opstelling hebt met riemschijven, moet je goed opletten waar je staat. Je moet niet in de lijn van de riemschijf staan want als bijvoorbeeld de riemen breken en de bescherming onvoldoende is, dan kan dat zware gevolgen hebben. Zoiets schiet lateraal weg als er geen bekisting is. Dan kan je letterlijk in de ‘line of fire' staan. Veel beginners staan daar niet bij stil. Daarom is de LMRA-lijst, Last Minute Risico Analyse, ook zo belangrijk. Er wordt vaak lacherig over gedaan omdat je een ‘papiertje moet invullen en wat vinkjes moet zetten.’ Maar het is net in het leven geroepen als laatste wake-up call. Elke keer je een vinkje zet, ben je mentaal met de situatie bezig net voor je aan de slag gaat. Veiligheidsvoorschriften verschillen in elke productieomgeving, maar dienen gekend en correct opgevolgd te worden. Een brandblusser bijvoorbeeld. Je moet weten waarvoor die juist dient want soms kan je het alleen maar erger maken. Je kan volgens mij niet genoeg inzetten op veiligheid. Sommige bedrijven laten hun bezoekers een filmpje op voorhand zien, met daarna een examen dat je juist moet beantwoorden vooraleer je toegang krijgt tot de site: schitterend is dat! We sturen tenslotte mensen uit om na de dagtaak met al hun met vingers en tenen huiswaarts te keren.

Tips & Tricks

Peter Vercruysse werkt al 30 jaar als machinedokter en geeft een paar van zijn tips en tricks mee: 

  • Kijk op voorhand altijd waar de dichtstbijzijnde vluchtroute is. In een noodsituatie is een vluchtladder misschien niet veraf. Kelderverdiepingen zijn hierbij dikwijls een uitdaging.
  • Zorg dat je te allen tijde een zaklamp bij hebt.
  • Signaleer rondslingerende voorwerpen. Opruimen na werkzaamheden is essentieel.
  • Meld niet-afgeschermde gevaren. Neem nooit zelf een afscherming weg.
  • Is je werkopdracht in orde? Heb je de vereiste persoonlijke beschermingsmiddelen?
  • Als je aan een machine moet sleutelen, zorg ervoor dat de machine niet kan gestart worden. Hierbij volg je altijd de vooropgestelde procedures. Lock-out, tag-out!
  • Leer gevaren en risico’s herkennen. Om het verschil uit te leggen tussen gevaar en risico kan men het voorbeeld nemen van een leeuw. Een leeuw is een gevaarlijk dier, maar als die in een kooi zit, is het risico op letsel bijna onbestaande, tenzij je je arm door de tralies steekt.
  • Ben je in de buurt van een bulldozer of een heftruck, dan is het altijd verstandig de bestuurder heel even van op afstand te begroeten. Zo neemt hij kennis van je aanwezigheid.
  • Zie je een plas in een chemisch bedrijf? Ga er dan altijd van uit dat het misschien geen water is. Loop er niet al pletsend door. Het kan om een zuur of een loog gaan. Loop er zelfs in een boog rond.
  • Krijg je een druppel op je helm in een chemische productieomgeving, vermijd dan de reflex om automatisch omhoog te kijken. Ook hier kan het gaan om een bijtend product. Stap eerst een eind verder om dan de situatie te bekijken.
  • Gewoonte en nieuwsgierigheid van de mens kunnen tot onveilige situaties leiden.
  • Bezint eer ge begint.
  • Denk na over de gevolgen van je acties.

Deel dit artikel

Fyraco Solutions BV

Bredabaan 776 
2170 Merksem

+32 471 33 33 02
info@fyracosolutions.be

Met steun van