Een PdM programma opzetten
PdM staat voor Predictive Maintenance, ook wel gekend als predictief onderhoud. Met een PdM programma onderzoeken we tot in detail en op regelmatige basis de conditie van machines. Vertoont de machine een defect? Dan kunnen we dat oplossen vóór er schade optreedt. Zo vermijden we niet alleen onzekerheden, maar ook hoge kosten. Want valt een machine in volle productie stil, dan betaal je zowel de kosten van de reparatie als de kosten van de stilgelegen productie.
Een ander voordeel van een PdM programma is dat we de machines controleren als ze in beweging zijn. Het is dus niet nodig om het productieproces stil te leggen. Bij ieder PdM programma garanderen we een minimale impact op de productie.
De sleutels tot succes
Wil je met een PdM programma van start gaan, dan is een goede voorbereiding goud waard. En wat verstaan we onder een goede voorbereiding? Wel, je moet een antwoord formuleren op volgende vragen:
- Wat is het doel van het programma?
- Wat verwachten we van het programma?
- Hoe gebruiken we het programma?
- Hoe gaan we de resultaten meten?
Doelen van jouw PdM programma
Die zijn voor iedereen anders. Welke doelstellingen je aan het programma geeft, zijn afhankelijk van je achtergrond, ervaring of functie in het bedrijf. Een bedrijfsleider stelt als doel bijvoorbeeld meer winst, terwijl ingenieurs en techniekers eerder een gestroomlijnd productieproces voor ogen hebben.
Verwachtingen en metingen op elkaar afstemmen
Ook de interpretatie van doelstellingen is ontzettend belangrijk. Mogelijk verwacht de ene medewerker totaal iets anders dan de andere medewerker. We geven een voorbeeld.
De bedrijfsleider kan verwachten dat het PdM programma een bepaalde ROI met zich meebrengt. Voor hem is het PdM programma dus pas succesvol als die ROI behaald is.
De ingenieurs en techniekers daarentegen implementeren het PdM programma en verwachten dat ze daarmee problemen in hun roterende machines detecteren. Komen er defecten aan het licht, dan beschouwen ze het PdM programma als succesvol.
Maar! Op organisatorisch niveau wijzigt er niets. De resultaten worden niet gemeten en geanalyseerd, waardoor het gissen blijft of het programma effect heeft op de bedrijfsresultaten. Is het doel van de bedrijfsleider - een bepaalde ROI - dan behaald? De bedrijfsleider heeft daar geen zicht op.
Kortom, in het voorbeeld werd de technologie niet volledig benut waardoor niet iedereen de juiste inzichten over het PdM programma verwerft.
De geschikte toestellen aanschaffen
Wat we ook af en toe zien gebeuren is dat bedrijfsleiders apparatuur voor een PdM programma aankopen, zonder de kenmerken van de toestellen te controleren. Het toestel met bijvoorbeeld de meeste opties, is niet altijd het toestel dat voor jouw bedrijf het meest effectief is.
Ook de apparatuur die je aankoopt, moet je afstemmen op je doelstellingen. De doelstellingen van jouw PdM programma hebben een grote invloed op de keuze van de toestellen én hoe je de toestellen gebruikt.
Conclusie
Als PdM programma’s mislopen, dan ligt de oorzaak dikwijls bij slecht of niet gedefinieerde doelstellingen en de verwachtingen daarvan. Ook welke toestellen je gebruikt én hoe je ze gebruikt, is ontzettend belangrijk. Last but not least moet je de resultaten kunnen analyseren. Alleen dan kan je zien of je je doelen effectief bereikt hebt.
Met onze PdM programma’s sporen we mogelijke defecten vroegtijdig op. Zo kan je problemen aanpakken, nog voor ze schade veroorzaken. Benieuwd naar welke PdM programma’s wij aanbieden? Neem dan contact met ons op.